Khamis, 19 Februari 2009

Menarik Tentang Kerjaya Sales


Bila berkata tentang sales career, ramai yang tidak berminat dengan bidang kerjaya ini. Baru -baru ini saya diberikan peluang untuk membuat pembentangan tentang kerjaya ini dihadapan puluhan siswazah. Majeroti yang hadir adalah wanita. Kebanyakan dari bidang kejuruteraan dan pengurusan. Tajuk pembentangan adalah Kerjaya Dalam Bidang Jualan.

Pembentangan ini mencurahkan pengalaman saya dalam bidang ini semenjak dari zaman belajar di universiti lagi. Dari menceburi bidang MLM, buka agensi pengangkutan sendiri dan juga agensi membekalkan pekerja operator dan expat, kemudian bidang peralatan perlindungan dari pada panahan kilat, trading dan kini sebagai PERUNDING UNIT AMANAH.

Sebelum bercerita lebih jauh, saya kongsikan apa yang telah saya perolehi hasil pengalaman selama ini dar sudut kemahiran komunikasi dan kemahiran jualan. Selama beberapa tahun dalam bidang ini pelbagai kategori manusia telah saya temui, dari lower level income sampai higher level income. Pelbagai karenah pelanggan telah saya temui. Yang menariknya semakin pelbagai manusia dan ragam yang telah saya temui sebenarnya telah menggilapkan lagi kemahiran saya. Saya menjadi lebih berani untuk bertemu sesiapa sahaja, berani untuk berucap di khalayak ramai, tidak segan berpakaian "skema" perkataan yang biasa di katakan oleh rakan-rakan sewaktu zaman sekolah dan zaman di institut pengajian tinggi dahulu. Kemahiran dan pengalaman ini juga menjadikan jaringan kenalan saya menjadi lebih besar. Dahulu kalau nak berbual dengan orang besar cukup segan, kini saya boleh duduk berbual dengan CEO, dengan ADUN, dengan menteri, dengan pengarah dan pelbagai latar belakang manusia sampai berejam-rejam...(bukan bual kosong, tapi perbualan berinformasi, dan turut membawa kepada memperolehi pendapatan kepada saya). Menarik bukan...

Seterusnya, saya minat untuk bercerita tentang pendapatan. Tahukah anda bahawa pendapatan seorang sales person boleh melebihi dari gaji Perdana Menteri, doktor, jurutera, peguam, akauntan. Mengapa yer? Jawapannya adalah kerana bidang jualan adalah bidang lubuk wang, lubuk pendapatan. Bidang ini juga adalah bidang yang saya kategorikan sebagai keusahawanan. Nabi pernah bersabda "9/10 punca rezeki adalah dalam perniagaan". Perhatikan disekeliling anda, masyarakat sekeliling anda. Siapakah mereka yang boleh memandu kereta besar, memiliki aset yang banyak, memiliki kekayaan yang besar dan menjadi jutawan. Adakah mereka makan gaji, tidak mereka adalah usahawan. Mari kita perhatikan jutawan melayu di Malaysia siapakah dia? Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari. Adakah beliau kerja makan gaji, tidak beliau adalah usahawan.

Bidang jualan adalah juga bidang keusahawanan bidang yang mana jika anda mempunyai kemahiran jualan anda boleh cop duit, berapa banyak yang anda inginkan. Justeru itu, bidang inilah yang paling mencabar, bidang ini juga tidak banyak menjadi pilihan kerana cabaran yang ada di dalamnya. Sudah tentu ia mencabar, sebab bidang ini adalah bidang lubuk duit, lubuk pendapatan. Bidang yang melahirkan jutawan, bidang yang melahirkan Waren Buffet, Robert Kuok, Bill Gates pengasas Microsoft, Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari, Datuk Nazir Razak CEO Cimb Group, dan pelbagai lagi.

Comments :

have 1
Tanpa Nama berkata...
at date 

I agree with U...tp ramai d luar sana nk kerja mkn gaji...emm...tp saya tlh berubah kerjaya dari mkn gaji ke consultant unit trust..