Isnin, 23 Februari 2009

Kekuatan fizikal, mental dan pembelajaran berterusan

Bidang jualan merupakan bidang yang mencabar. Pernahkah anda bermain permainan video yang penuh dengan halangan dan cabaran. Perumpamaan yang suka saya gunakan. Kita teruja dengan permainan video seperti Doom, Counter Strike, Mercenaries dan pelbagai lagi. Permainan yang penuh dengan halangan, mempunyai matlamat kemenangan misi. Kekuatan minda digunakan sepenuhnya agar kita tidak putus asa untuk menang dalam setiap misi hingga misi terakhir. Kekuatan fizikal memerlukan kita berjam-jam mengadad permainan video tersebut agar kita boleh menang untuk setiap misi yang penuh dengan cabaran dan halangan.

Kejayaan seseorang dalam bidang jualan, adalah kerana bukan dia lebih bijak, lebih kacak, lebih cantik tetapi kerana dia mempunyai 3 perkara penitng ini iaitu:
  1. Kekuatan mental
  2. Kekuatan fizikal
  3. Kesediaan untuk belajar
Kekuatan mental amat diperlukan agar kita tidak mudah putus asa, kecewa, hilang semangat. Ini kerana seperti treat saya yang lepas 1001 ragam klein akan kita temui. Sales person yang mempunyai kekuatan minda akan sering mengatakan "tak apa, kalau dia tak nak membeli perkhidmatan aku, ada ramai lagi yang ada yang boleh aku jumpa" " Alah, ini baru 9 orang reject aku, mungkin orang yang kesebelas akan beli perkhidmatan aku" " Takpe aku masih ada ramai lagi prospek klien yang boleh aku approach". Setiap halangan yang ditemui, sentiasa dipatahkan dengan kata-kata optimis. Mereka percaya dengan Hukum Purata. Dimana daripada 10 klien yang ditemui kebiasaan tidak semua membeli, mungkin 1 atau 2 orang yang membeli. Maka untuk close 10 sales mungkin kita perlu berjumpa dengan 100 klien. Sales person yang tidak mempunyai kekuatan mental yang kuat sering kecundang dalam kerjaya ini. Jika anda hendak berjaya dalam kerjaya yang hebat ini, mental anda harus juga hebat. Kita perlu sentiasa optimis terhadap halangan dan cabaran yang dihadapi. Selama saya berada dalam bidang ini, saya melihat bidang ini juga yang telah menaikkan seseorang menjadi Jutawan, orang kaya, dan juga menjatuhkan seseorang. Kejatuhan seseorang untuk menang dalam kerjaya ini bukan kerana perkhidmatan atau produk yang dibawa, tetapi kegagalannya untuk menguatkan kemampuan mentalnya. Kebiasaannya mereka ini mempunyai sifat berhati-hati, tidak berani mengambil risiko, terlalu analatical sering membuat andaian awal), tidak berani untuk membuat keputusan, suka berada pada zon selesa.

Kekuatan fizikal juga penting bagi sales person, kerana kerjaya ini memerlukan kita bekerja tidak kira masa, pada sesuatu masa kita perlu berjumpa klien pada lewat malam dan keesokan harinya seawal jam 8 pagi kita juga ada pertemuan lain. Pengambilan makanan sihat dan multi vitamin amat diperlukan agar fizikal kita sentiasa bersedia untuk bekerja.

Kesediaan untuk belajar juga merupakan aspek penting yang perlu ada bagi seseorang sales person. Mengapa? kerana kita berurusan dengan manusia. Setiap manusia mempunyai keunikan sendiri, perbezaan budaya, komunikasi, pengurusan, sifat, sikap dan tabiat. Keperluan penting bagi kita mempelajari berkenaan product knowledge tetang apa yang kita hendak perkenalkan, persaingan, pengurusan, pemasaran, startegi jualan, komunikasi dan pelbagai lagi. Justeru, pembelajaran berterusan perlu ada bagi diri seseorang sales person. Menghentikan niat untuk belajar, akan menghentikan volume jualan kita kerana manusia semakin lama semakin kompleks.

Comments :

have 3 comments at “Kekuatan fizikal, mental dan pembelajaran berterusan”
aizad airiel berkata...
at date 

betul 2...sy sokong

Tanpa Nama berkata...
at date 

Betul..saya sokong 200%...sbb sya juga seorang consultant unit trust...kena ada big heart...mental warrior & charming personaliti...insyaallah bleh berjaya...pengalaman berhadapan dgn client menjadikan kita lbh matang...

Tanpa Nama berkata...
at date 

Betul..saya sokong 200%...sbb sya juga seorang consultant unit trust...kena ada big heart...mental warrior & charming personaliti...insyaallah bleh berjaya...pengalaman berhadapan dgn client menjadikan kita lbh matang...